Dzisiaj o umiejętności zadawania pytań.
Zadawaj pytania - tak powtarza większość książek i trenerów sprzedaży. Nie jest to jednak do końca prawda bo lepiej nie zadawać pytań niż zadawać pytania niewłaściwe.
Niewłaściwe pytania prowadzą do niewłaściwych odpowiedzi.
Wyobraźmy sobie sytuację kiedy sprzedawca na pierwszym spotkaniu pyta klienta: " kupi pan ten produkt ode mnie". Jeśli klient odpowie "nie" to co dalej ?
Oczywiście można brnąć dalej i pytać "dlaczego ?", "co ja Panu takiego zrobiłem?" itd. ale gdyby pytanie było odpowiednie to nie trzeba by było gasić tego pożaru.
Każdy sprzedawca powinien pamiętać, że w tym co mówi najważniejsza jest jakość i dotyczy to również pytań. Przede wszystkim trzeba wiedzieć jaki jest cel rozmowy i jakie informacje chcemy uzyskać zadając pytania. Następnie należy zdecydować, jakie pytania najlepiej posłużą nam do zdobycia tych informacji i nie zirytują klienta. Zbyt natrętne pytania mogą spowodować, że klient poczuje się jak na przesłuchaniu, a tego byśmy nie chcieli.
Pytania muszą być precyzyjne ale nie mogą nachalne.
Pytania zadawane
przez sprzedawcę muszą być inteligentne, muszą się różnić od pytań zadawanych
przez konkurencję.
Sprzedawca musi się jak najwięcej dowiedzieć o kliencie i
taki jest cel zadawania pytań.
Przykładowe
informacje jakie sprzedawca musi zdobyć zadając pytania:
- Co ma wpływ na działalność klienta ?,
- Jak klient radził sobie w zeszłym roku, a jak radzi sobie teraz
?,
- W jaki sposób mógłby więcej produkować lub generować wyższe
zyski na skutek zakupu tego produktu ?,
- Co może go motywować do zakupu ?,
- Jakie klient ma dotychczasowe doświadczenia ?,
- Jak obecnie kształtuje się pilność zakupu odczuwana przez
klienta ?.
Najlepiej oczywiście kiedy zdobywamy informacje tak, że klient nie zdaje sobie z tego sprawy.
Jak wszystko i tą umiejętność można, a nawet należy ćwiczyć i doskonalić.
Połowę odpowiedzi sprzedawca może dostrzec bez
zadawania pytań, pod warunkiem że jest dobrym obserwatorem. Jeśli spotyka się z
klientem w jego biurze, dobra obserwacja pozwoli mu łatwo nawiązać rozmowę, gdy
np. zauważy puchar wędkarza może zapytać jakie wędkarstwo klient preferuje,
spinning czy łowienie z gruntu itp.
Zapraszam do odwiedzenia moich stron
www.sentio4biznes.pl
www.facebook.com/skuteczny.sprzedawca/
Pozdrawiam
Adrian Polski
Komentarze
Prześlij komentarz