Przejdź do głównej zawartości

Sruty tuty, majtki, druty

       

         Takie słowa cisną mi się na język jak widzę reklamy kolejnych cudownych przepisów na sprzedaż. Do tego jeszcze oklepane frazesy typu "Tytan sprzedaży", "Młot na klientów", "Walec sprzedaży" itp.. Najgorsze jest jednak to, że autorzy tych szkoleń, książek, podcastów to często osoby, które w życiu nic nie sprzedały. 
         Prawda jest taka, że nie ma żadnej magicznej różdżki, dzięki której "sprzedasz wszystko każdemu". Wystarczy być systematycznym, uczciwym i analizowac swoje działania. Dzięki temu będziesz w stanie eliminować błędy w swoim postępowaniu i doskonalić najbardziej skuteczne działania. Sytuacja zmienia się tak szybko, że coś co działało rok temu teraz nie ma racji bytu. 
        Sprzedaż nie różni się pod tym względem od innych zawodów. Zarówno lekarz, elektryk, nauczyciel jak i sprzedawca powinni być na bieżąco z aktualną wiedzą oraz analizować swoje działania i wyciągać z nich wnioski. Nie mówię tu o wiedzy z kursów typu "Mistrz sprzedaży" ale o wiedzy o produkcie, który sprzedajesz, branży w której pracujesz, branży w której działają twoi klienci, nowościach i trendach oraz o kierunkach rozwoju tej branży. 
        Wystarczy, że będziesz pracował jak rzemieślnik. Wyobraź sobie zegarmistrza jakieś 50 lat temu, który każdy zegarek naprawia z pełną uwagą, dbając o każdy szczegół. Zegarmistrz ten między pracami dla klientów, rozkręcą i bada kolejne marki i modele zegarków, a dzięki temu może obsłużyć więcej klientów. Klienci ustawiają się do niego w kolejce bo wiedzą, że zna budowę każdego zegarka i każdemu poświęci sto procent uwagi. Zegarmistrz ten szuka też publikacji o nowościach w branży, z których dowiaduje się, że powstały zegarki elektroniczne. Zapisuje się więc na kurs elektroniki i jak trafia do niego klient z elektrycznym zegarkiem odesłany z kwitkiem przez wszystkich innych zegarmistrzów w mieście to przyjmuje to zlecenie bo wie jak ten zegarek naprawić. Okazuje się, że wystarczyło wymienić baterię ale dla wszystkich innych zegarmistrzów to czarna magia bo się nie rozwijali i nie są na bieżąco. Bądź takim zegarmistrzem w swoim fachu. 
        Z rozwagą kupuj więc kursy, książki, szkolenia itp. dotyczące sprzedaży. Lepiej studiuj empatię, mowę ciała, psychologię, ekonomię, filozofię itp., bo to ci da więcej korzyści niż pseudo eksperci. Przede wszystkim bądź ekspertem w swojej branży i miej dużą wiedzę o branży twoich klientów. Kwestionuj wszystko, łącznie z tym co właśnie czytasz i wyciągaj własne wnioski. 

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Profil klienta czyli z kim chcesz handlować

Witaj Handlowcu !! Dzisiaj napiszę o pierwszym punkcie opisanego w poprzednim poście procesu sprzedaży czyli tworzeniu profilu twojego klienta, a jako że lubię wędkować posłużę się takim przykładem: "JEŚLI NIE WIESZ JAKĄ RYBĘ CHCESZ ZŁOWIĆ TO NIC NIE ZŁOWISZ" Jeśli nie wiesz jakich klientów szukasz to ich nie znajdziesz. Tak jak musisz wiedzieć jakie ryby będziesz łowił i do nich musisz dostosować wędkę, zanętę i przynętę tak też musisz dostosować proces sprzedaży do konkretnego profilu klienta. Jeśli sprzedajesz materiały budowlane to przecież nie będziesz odwiedzał fryzjerów ale nie we wszystkich przypadkach jest to takie oczywiste. Dla tego samego przykładu czyli sprzedaży materiałów budowlanych poświęcenie wielu dni na odwiedzanie dekarzy może okazać się czasem zmarnowanym, a przecież możesz wcześniej przewidzieć kto może zostać twoim klientem, a kto nie. Jeśli masz już jakiś staż pracy to pierwszym krokiem powinna być analiza struktury twoich dotychczasowych klient...

Czy urodziłeś się sprzedawcą ?

Witajcie Post ten będzie nawiązywał do książki Macolma Gladwella ponieważ to ona jest inspiracją dzisiejszej publikacji i pomoże odpowiedzieć na pytanie:  Jak zostać idealnym sprzedawcą ?     Zastanawialiście się pewnie czasem czy można się urodzić skutecznym sprzedawcą czy raczej trzeba na to ciężko pracować. Okazuje się otóż, że można być mistrzem w dowolnej dziedzinie poświęcając na trening 10 tyś godzin i sprzedaż nie jest tu wyjątkiem. Spytacie może jak można trenować sprzedaż ? Robicie to codziennie przez co najmniej 8 godzin, każda rozmowa w cztery oczy z klientem jest treningiem negocjacji, nawiązywania relacji, samodyscypliny itd. Każda rozmowa przez telefon uczy was odporności na odrzucenie  i pozwala wytworzyć odpowiednią reakcję na zastrzeżenia osoby po drugiej stronie. Oczywiście żeby być skutecznym sprzedawcą trzeba mieć wytrenowanych wiele zachować oraz mieć odpowiednie cechy charakteru. Trudno sobie wyobrazić, że sprzedawca, który potrafi bardzo dobr...