Witaj Handlowcu !!!
Dzisiaj napiszę trochę o Inteligencji Emocjonalnej ponieważ ostatnio wiele badań potwierdza, że jest ona ważniejsza o tej "zwykłej" inteligencji, a ludzie obdarzeni wysokim poziomem tej inteligencji radzą sobie w życiu dużo lepiej. Wydaje się to logiczne, że człowiekowi, który potrafi odczytywać emocje innych ludzi i wczuwać się w ich rolę będzie dużo łatwiej nawiązywał pozytywne relacje z innymi, a jaki zawód wymaga tego bardziej niż handlowiec ? Pewnie by się kilka takich zawodów jeszcze znalazło ale bez wątpienia umiejętność nawiązywania pozytywnych relacji z ludźmi jest Tobie niezbędna. Nie przejmuj się, jeśli uznasz, że nie jesteś empatyczną osobą bo wszystkiego można się nauczyć i tego też. Inteligencję Emocjonalną możesz w sobie rozwijać i jest na ten temat dużo fachowych książek więc nie będę się tu rozpisywał jak to zrobić tylko dlaczego jest to dla Ciebie takie ważne.
Zacznijmy więc od aktywnego słuchania klienta.
Słuchanie z empatią wymaga często
dużo ćwiczeń i silnej woli, zwłaszcza w takim zawodzie jakim jest sprzedawca, który
jest nastawiony na jak najszybsze i najbardziej skuteczne załatwianie spraw.
Bardzo trudno jest wielu sprzedawcom skupić się w stu procentach na kliencie, z
którym rozmawiają i nie myśleć w tym czasie o tym ile spotkań jeszcze dzisiaj jest w planie,
czy wszystkie faktury są wystawione na czas, że ktoś miał oddzwonić, a nie
oddzwonił itd. Podobnie wygląda zaprzestanie przez sprzedawcę kontrolowania
czasu, w natłoku codziennych obowiązków i wypełnionym po brzegi terminarzu
sprzedawca nie umie nie zakładać ile czasu zajmie mu rozmowa z klientem. Mając natomiast
przewidziany przedział czasowy na rozmowę z klientem sprzedawca nie skupi się w pełni na empatycznym słuchaniu klienta.
Dobrą radą dla sprzedawców może być
planowanie zadań bez ram czasowych czyli określenie jakie zadania mam dzisiaj
do wykonania ale nie określając ile czasu powinny mi one zająć. Raczej powinno
to dotyczyć wszystkich zadań w tym dniu ponieważ jeśli sprzedawca co do wszystkich
zadań określi czas potrzebny na ich
wykonanie, a tylko na rozmowę nie określi czasu to będzie o tym myślał jak o
nie zakończonej sprawie i nie pozwoli mu to na pełne skupienie. Osiągniecie
tego stanu jakim jest pełne skupienie na kliencie jest bardzo trudne ale nadal
nie wystarczające ponieważ oprócz skupienia sprzedawca musi też być empatyczny,
a tej cechy wielu ludzi nie posiada. Jeśli tak jest, że sprzedawca nie jest empatyczny
to musi to trenować i rozwijać inteligencję emocjonalną co przyniesie mu
korzyści również w życiu prywatnym bo to oczywiste, że lepsze zrozumienie swojego
partnera i dzieci wpłynie na poprawę relacji. Bycie skupionym na kliencie i
empatycznym czyni sprzedawcę unikalnym co sprawi, że klient sam będzie dążył do
kontaktów z nim. Dlaczego unikalnym ? Postawmy się na miejscu klienta, ilu empatycznych
ludzi skupionych w pełni na nim spotyka w ciągu miesiąca ? W świecie w którym dominuje szybkość,
multizadaniowość i dążenie do realizacji celów zapewne nie wielu i dlatego
sprzedawca, który będzie właśnie empatyczny i skupiony na kliencie wyda mu się
wyjątkowy. Jest jeden warunek, który musi być jeszcze spełniony aby to wszystko
zadziałało, a mianowicie sprzedawca i wszystkie jego działania muszą być
szczere. Sprzedawca musi naprawdę być zainteresowany losami tego klienta,
naprawdę musi mu współczuć lub cieszyć się jego szczęściem, naprawdę musi
chcieć mu pomóc nie myśląc o swoich celach. Sprzedawca musi się wcielić w rolę psychologa
czyli chce się dowiedzieć o kliencie jak najwięcej, zrozumieć go i mu pomóc. Takie
zachowanie sprawi, że klient szybko polubi sprzedawcę i mu zaufa, a może nawet
się z nim zaprzyjaźni co dla sprzedawcy powinno być powodem do dumy.
Sprzedawca
może postrzegać swoje główne cele jako zdobywanie przyjaciół co czyni jego
pracę jeszcze lepszą, a posiadanie wielu przyjaciół niesie ze sobą same
korzyści. Jednak sprzedawca musi zapomnieć o swoich celach podczas rozmowy z klientem
ale nie w ogóle, fajnie by było mieć setki przyjaciół ale sprzedawca musi też
zdobywać klientów. Dlatego mając ograniczone zasoby czasu, sprzedawca powinien selekcjonować
potencjalnych klientów i skupiać się na tych, którzy mogą przynieść mu jak
największą sprzedaż. Brzmi może to nie empatycznie ale nie ma chyba nic złego w
tym, że sprzedaje się swoje produkty przyjaciołom o ile oczywiście sprzedawca
wierzy w to, że jego produkty przyniosą im korzyści.
Zapraszam do odwiedzenia moich stron:
www.sentio4biznes.pl
www.facebook.com/skuteczny.sprzedawca/
Pozdrawiam
Adrian Polski
Zapraszam do odwiedzenia moich stron:
www.sentio4biznes.pl
www.facebook.com/skuteczny.sprzedawca/
Pozdrawiam
Adrian Polski
Komentarze
Prześlij komentarz