Przejdź do głównej zawartości

Inteligencja Emocjonalna jako niezbędny atrybut sprzedawcy


Witaj Handlowcu !!!

Dzisiaj napiszę trochę o Inteligencji Emocjonalnej ponieważ ostatnio wiele badań potwierdza, że jest ona ważniejsza o tej "zwykłej" inteligencji, a ludzie obdarzeni wysokim poziomem tej inteligencji radzą sobie w życiu dużo lepiej. Wydaje się to logiczne, że człowiekowi, który potrafi odczytywać emocje innych ludzi i wczuwać się w ich rolę będzie dużo łatwiej nawiązywał pozytywne relacje z innymi, a jaki zawód wymaga tego bardziej niż handlowiec ? Pewnie by się kilka takich zawodów jeszcze znalazło ale bez wątpienia umiejętność nawiązywania pozytywnych relacji z ludźmi jest Tobie niezbędna. Nie przejmuj się, jeśli uznasz, że nie jesteś empatyczną osobą bo wszystkiego można się nauczyć i tego też. Inteligencję Emocjonalną możesz w sobie rozwijać i jest na ten temat dużo fachowych książek więc nie będę się tu rozpisywał jak to zrobić tylko dlaczego jest to dla Ciebie takie ważne. 

Zacznijmy więc od aktywnego słuchania klienta.
Słuchanie z empatią wymaga często dużo ćwiczeń i silnej woli, zwłaszcza w takim zawodzie jakim jest sprzedawca, który jest nastawiony na jak najszybsze i najbardziej skuteczne załatwianie spraw. Bardzo trudno jest wielu sprzedawcom skupić się w stu procentach na kliencie, z którym rozmawiają i nie myśleć w tym czasie o tym ile spotkań jeszcze dzisiaj jest w planie, czy wszystkie faktury są wystawione na czas, że ktoś miał oddzwonić, a nie oddzwonił itd. Podobnie wygląda zaprzestanie przez sprzedawcę kontrolowania czasu, w natłoku codziennych obowiązków i wypełnionym po brzegi terminarzu sprzedawca nie umie nie zakładać ile czasu zajmie mu rozmowa z klientem. Mając natomiast przewidziany przedział czasowy na rozmowę z klientem sprzedawca nie skupi się w pełni na empatycznym słuchaniu klienta. 
    Dobrą radą dla sprzedawców może być planowanie zadań bez ram czasowych czyli określenie jakie zadania mam dzisiaj do wykonania ale nie określając ile czasu powinny mi one zająć. Raczej powinno to dotyczyć wszystkich zadań w tym dniu ponieważ jeśli sprzedawca co do wszystkich zadań  określi czas potrzebny na ich wykonanie, a tylko na rozmowę nie określi czasu to będzie o tym myślał jak o nie zakończonej sprawie i nie pozwoli mu to na pełne skupienie. Osiągniecie tego stanu jakim jest pełne skupienie na kliencie jest bardzo trudne ale nadal nie wystarczające ponieważ oprócz skupienia sprzedawca musi też być empatyczny, a tej cechy wielu ludzi nie posiada. Jeśli tak jest, że sprzedawca nie jest empatyczny to musi to trenować i rozwijać inteligencję emocjonalną co przyniesie mu korzyści również w życiu prywatnym bo to oczywiste, że lepsze zrozumienie swojego partnera i dzieci wpłynie na poprawę relacji. Bycie skupionym na kliencie i empatycznym czyni sprzedawcę unikalnym co sprawi, że klient sam będzie dążył do kontaktów z nim. Dlaczego unikalnym ? Postawmy się na miejscu klienta, ilu empatycznych ludzi skupionych w pełni na nim spotyka w ciągu miesiąca ?  W świecie w którym dominuje szybkość, multizadaniowość i dążenie do realizacji celów zapewne nie wielu i dlatego sprzedawca, który będzie właśnie empatyczny i skupiony na kliencie wyda mu się wyjątkowy. Jest jeden warunek, który musi być jeszcze spełniony aby to wszystko zadziałało, a mianowicie sprzedawca i wszystkie jego działania muszą być szczere. Sprzedawca musi naprawdę być zainteresowany losami tego klienta, naprawdę musi mu współczuć lub  cieszyć się jego szczęściem, naprawdę musi chcieć mu pomóc nie myśląc o swoich celach. Sprzedawca musi się wcielić w rolę psychologa czyli chce się dowiedzieć o kliencie jak najwięcej, zrozumieć go i mu pomóc. Takie zachowanie sprawi, że klient szybko polubi sprzedawcę i mu zaufa, a może nawet się z nim zaprzyjaźni co dla sprzedawcy powinno być powodem do dumy. 
    Sprzedawca może postrzegać swoje główne cele jako zdobywanie przyjaciół co czyni jego pracę jeszcze lepszą, a posiadanie wielu przyjaciół niesie ze sobą same korzyści. Jednak sprzedawca musi zapomnieć o swoich celach podczas rozmowy z klientem ale nie w ogóle, fajnie by było mieć setki przyjaciół ale sprzedawca musi też zdobywać klientów. Dlatego mając ograniczone zasoby czasu, sprzedawca powinien selekcjonować potencjalnych klientów i skupiać się na tych, którzy mogą przynieść mu jak największą sprzedaż. Brzmi może to nie empatycznie ale nie ma chyba nic złego w tym, że sprzedaje się swoje produkty przyjaciołom o ile oczywiście sprzedawca wierzy w to, że jego produkty przyniosą im korzyści.

Zapraszam do odwiedzenia moich stron:
www.sentio4biznes.pl
www.facebook.com/skuteczny.sprzedawca/

Pozdrawiam

Adrian Polski


Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Sruty tuty, majtki, druty

                 Takie słowa cisną mi się na język jak widzę reklamy kolejnych cudownych przepisów na sprzedaż. Do tego jeszcze oklepane frazesy typu "Tytan sprzedaży", "Młot na klientów", "Walec sprzedaży" itp.. Najgorsze jest jednak to, że autorzy tych szkoleń, książek, podcastów to często osoby, które w życiu nic nie sprzedały.           Prawda jest taka, że nie ma żadnej magicznej różdżki, dzięki której "sprzedasz wszystko każdemu". Wystarczy być systematycznym, uczciwym i analizowac swoje działania. Dzięki temu będziesz w stanie eliminować błędy w swoim postępowaniu i doskonalić najbardziej skuteczne działania. Sytuacja zmienia się tak szybko, że coś co działało rok temu teraz nie ma racji bytu.          Sprzedaż nie różni się pod tym względem od innych zawodów. Zarówno lekarz, elektryk, nauczyciel jak i sprzedawca powinni być na bieżąco z aktualną wiedzą oraz analizo...

Profil klienta czyli z kim chcesz handlować

Witaj Handlowcu !! Dzisiaj napiszę o pierwszym punkcie opisanego w poprzednim poście procesu sprzedaży czyli tworzeniu profilu twojego klienta, a jako że lubię wędkować posłużę się takim przykładem: "JEŚLI NIE WIESZ JAKĄ RYBĘ CHCESZ ZŁOWIĆ TO NIC NIE ZŁOWISZ" Jeśli nie wiesz jakich klientów szukasz to ich nie znajdziesz. Tak jak musisz wiedzieć jakie ryby będziesz łowił i do nich musisz dostosować wędkę, zanętę i przynętę tak też musisz dostosować proces sprzedaży do konkretnego profilu klienta. Jeśli sprzedajesz materiały budowlane to przecież nie będziesz odwiedzał fryzjerów ale nie we wszystkich przypadkach jest to takie oczywiste. Dla tego samego przykładu czyli sprzedaży materiałów budowlanych poświęcenie wielu dni na odwiedzanie dekarzy może okazać się czasem zmarnowanym, a przecież możesz wcześniej przewidzieć kto może zostać twoim klientem, a kto nie. Jeśli masz już jakiś staż pracy to pierwszym krokiem powinna być analiza struktury twoich dotychczasowych klient...

Czy urodziłeś się sprzedawcą ?

Witajcie Post ten będzie nawiązywał do książki Macolma Gladwella ponieważ to ona jest inspiracją dzisiejszej publikacji i pomoże odpowiedzieć na pytanie:  Jak zostać idealnym sprzedawcą ?     Zastanawialiście się pewnie czasem czy można się urodzić skutecznym sprzedawcą czy raczej trzeba na to ciężko pracować. Okazuje się otóż, że można być mistrzem w dowolnej dziedzinie poświęcając na trening 10 tyś godzin i sprzedaż nie jest tu wyjątkiem. Spytacie może jak można trenować sprzedaż ? Robicie to codziennie przez co najmniej 8 godzin, każda rozmowa w cztery oczy z klientem jest treningiem negocjacji, nawiązywania relacji, samodyscypliny itd. Każda rozmowa przez telefon uczy was odporności na odrzucenie  i pozwala wytworzyć odpowiednią reakcję na zastrzeżenia osoby po drugiej stronie. Oczywiście żeby być skutecznym sprzedawcą trzeba mieć wytrenowanych wiele zachować oraz mieć odpowiednie cechy charakteru. Trudno sobie wyobrazić, że sprzedawca, który potrafi bardzo dobr...