Dzisiaj o tym jak mówienie prawdy i przyznawanie się do błędów może szybko wzbudzić w kliencie zaufanie. Wiem, że to trudne żeby mówić źle o swoim produkcie ale daje efekty.
Od wielu lat konsumenci są
atakowani agresywną reklamą i są już wyczuleni na nieuczciwych sprzedawców. Szybko
wyczuwają brak szczerości i próby oszustwa dlatego handlowiec, który opowiada tylko
o tym jak jego produkt jest wspaniały raczej nie wzbudzi zaufania. Analogicznie
jest również w przypadku innych relacji międzyludzkich, kandydat który stara
się o pracę i podczas rozmowy kwalifikacyjnej mówi o sobie w samych superlatywach
również nie wyda się wiarygodny. Nie można jednak psuć swojego wizerunku jako
profesjonalisty i dlatego jeśli już handlowiec przyznaje się do błędów to tylko
do tych drobnych, dotyczy to zarówno samego handlowca jak i jego produktów lub
usług. Przykładowo jeśli handlowiec sprzedaje cegły, które nie są tak czerwone
jak cegły konkurencji zamiast ukrywać ten fakt może powiedzieć tak:
”Jak Pan widzi podczas procesu
produkcji skupiliśmy się na właściwościach fizycznych naszych cegieł czyli na
tym żeby były trwałe i twarde ale to się odbiło na wyglądzie i przez to nie mają
tak intensywnej barwy jak inne cegły. Na szczęście cegieł nie widać po otynkowaniu
ściany, a chyba ważniejsze jest żeby były trwałe i gwarantowały, że wybudowana
z nich ściana będzie stała niewzruszona przez wieki”. Dzięki takiej wypowiedzi
klient pomyśli zgodnie zresztą z prawdą, że ten handlowiec jest szczery i nie ukrywa
przed nim wad swojego produktu. Następne argumenty handlowca odnośnie jego
produktu zostaną przyjęte przez klienta za pewnik.
Nie jest to manipulacja, a
raczej przywrócenie klienta na ścieżkę kredytu zaufania do handlowca ponieważ
większość klientów z góry zakłada, że handlowiec będzie próbował ich oszukać. Zarówno
w tym przypadku jak i we wszystkich innych handlowiec powinien pamiętać, że nie
może okłamywać klienta i nie musi mówić o wszystkim ale jak klient o coś spyta
to powinien odpowiedzieć zgodnie z prawdą. Przykładowo jeśli handlowiec
sprzedaje te cegły, a klient w pierwszych zdaniach powie: „słyszałem, że wasze
cegły pękają przy niskich temperaturach” i jeśli to prawda to handlowiec powinien
odpowiedzieć:
„Tak, zdarzały się takie przypadki ale jesteśmy firmą, która
bardzo poważnie podchodzi do spraw jakości dlatego w tamtym roku nie
wprowadziliśmy zgodnie z planami nowego produktu. Było to spowodowane właśnie
pękającymi cegłami z serii X bo wszyscy nasi inżynierowie zamiast wprowadzać
nowy produkt postanowili udoskonalić proces produkcji tak żeby już żadna z
naszych cegieł nigdy sama nie pękła bez względu na warunki panujące na zewnątrz.
Jako firma nie jesteśmy idealni, popełniamy błędy ale wyciągamy z nich wnioski i wykorzystujemy do tego żeby
doskonalić nasze produkty i dlatego może być Pan pewien, że nasze cegły nie
będą pękały w Pana ścianie.”
W tym przypadku przyznanie się do poważnego błędu
mimo tego, że wymuszone przez klienta powoduje taki sam efekt jak dobrowolne
przyznanie się do drobnego błędu czyli wzbudzenie zaufania do handlowca.
Analizując
ten przypadek możemy się domyślać czego spodziewał się klient zadając to
pytanie czyli prawdopodobnie spodziewał się kłamstwa w rodzaju „nie, nasze
cegły są idealne, to jakieś inne cegły pękały, a tak w ogóle to jest plotka rozgłaszana
przez konkurencję”. Szczera odpowiedź zrobi duże wrażenie na kliencie chociaż jeśli
klient będzie bardzo negatywnie nastawiony do naszej firmy to może nasze
wytłumaczenie przyjąć jako potwierdzenie swojej tezy, że nasza firma jest „do bani”
ale takiego klienta już i tak nie odzyskamy więc handlowiec nie powinien się tym
przejmować.
Obecnie możemy zaobserwować w relacjach międzyludzkich, a zwłaszcza
w sprzedaży deficyt zaufania co sprawia, że handlowcy powinni jako priorytetowe
traktować sposoby na odzyskanie bardzo często zasłużonego zaufania klienta już
na początku pierwszej rozmowy z klientem.
Zapraszam do odwiedzenia moich stron:
www.sentio4biznes.pl
www.facebook.com/skuteczny.sprzedawca/
Zapraszam do odwiedzenia moich stron:
www.sentio4biznes.pl
www.facebook.com/skuteczny.sprzedawca/
Pozdrawiam
Adrian Polski
Komentarze
Prześlij komentarz