Przejdź do głównej zawartości

Referencje czyli najskuteczniejszy sposób pozyskiwania nowych klientów




Witaj Handlowcu!

Dzisiaj przeczytasz o tym czego zapewne jak większość handlowców nie doceniasz i do czego nie przykładasz odpowiedniej wagi, a szkoda bo to najbardziej skuteczny sposób pozyskania nowych klientów.
Referencje można wykorzystać na wiele sposobów, a najbardziej popularne są referencje o nas i naszej firmie przekazywane przez naszych klientów swoim znajomym. Najczęściej dzieje się to bez naszego udziału, co oczywiście dobrze świadczy o handlowcu ale skoro przynosi skutek to jaki efekty były gdybyś się do tego przyłożył/a i potraktował/a jako jedno z priorytetowych działań.

Zacznij od zwyczajnego poproszenia klienta o to żeby polecił cię swoim znajomym, możesz też to rozwinąć i zaproponować klientowi nagrodę w zamian za podesłanie ci klienta. Joe Girard sprzedawca samochodów uznany za najlepszego handlowca świata wysyłał swoim klientom 25 dolarów w kopercie za każdego klienta, którego do niego przysłali i który kupił od niego samochód. W swojej książce twierdzi, że dzięki temu został wpisany do Księgi rekordów Guinnessa jako najskuteczniejszy handlowiec świata. Czy sprawdzi się to w Polskich warunkach ? Nie zawsze i nie w każdej branży, zresztą prawnie może być to skomplikowane bo przecież urząd skarbowy nie śpi. Pieniądze można jednak zastąpić nagrodą rzeczową, rabatem, kuponem lub jakąś usługą, wszystko zależy od specyfikacji branży i klientów.

Kolejnym sposobem wykorzystania referencji jest poproszenie klienta o pisemne referencje i pozwolenie na udostępnienie zdjęcia klienta z naszym produktem. Ludzie często sugerują się zdaniem ludzi podobnych do nich dlatego jak stworzysz odpowiednio dużą bazę referencji to będzie to argument, który w przypadku klientów z autorytetem zewnętrznym może przeważyć przy podjęciu decyzji o kupnie twojego produktu. Słowo wyjaśnienia odnośnie autorytetów, są ludzie z autorytetem wewnętrznym czyli tacy, dla których oni sami są dla siebie autorytetem i liczą się ze swoim zdaniem oraz ludzie z autorytetem zewnętrznym, dla których liczy się zdanie osób z zewnątrz, najlepiej podobnych do nich. Jak stworzysz więc odpowiednio dużą bazę referencji nie będziesz miał/a problemu z dopasowaniem ich do klienta, z którym właśnie rozmawiasz. Załóżmy, że rozmawiasz z właścicielem piekarni, z rozmowy wynika, że ma autorytet zewnętrzny bo interesują go opinie innych o naszym produkcie, a ty masz w swojej bazie referencje od innego właściciela piekarni z innego regionu. Uwaga, musisz zwrócić uwagę na to czy firma której referencje posiadasz nie jest konkurencją twojego klienta i czy żywi on w stosunku do niej pozytywne uczucia bo powołanie się na osobę, której twój klient nienawidzi przyniesie odwrotny skutek. Takie referencje możesz również wykorzystywać w ofertach, folderach, social mediach i w innych kanałach marketingowych. Odnośnie oferty, wysyłając ją do klienta prowadzącego firmę budowlaną możesz napisać, że mamy wielu zadowolonych klientów z branży budowlanej i przytaczam poniżej opinię jednego z nich. O korzyściach zdjęć zadowolonych klientów załączonych do oferty lub opublikowanych na fb chyba nie muszę pisać.
Następnym rodzajem referencji, które mogą ci przynieść nowych klientów są opinie twoich klientów o tobie na forach branżowych lub w innych miejscach skupiających firmy z danej branży. W tym przypadku możesz podesłać klientowi link do forum z prośbą o pozytywną opinie jeśli jest zadowolony. Jest jeszcze jeden sposób w jaki można wykorzystywać referencje, a mianowicie prośba o podzielenie się opinią o produkcie z innym potencjalnym klientem. Załóżmy, że sprzedajesz maszyny do cięcia wodą i twój potencjalny klient pyta cię jak ta maszyna się sprawdza w praktyce, dzwonisz więc do klienta, który ma firmę najbliżej tego potencjalnego klienta i pytasz czy jest zadowolony z maszyny i czy ma jakieś problemy. Jeśli klient powie ci, że jest bardzo zadowolony i nie ma problemów poproś go o pomoc i spytaj czy możesz podesłać do niego potencjalnego klienta lub przekazać jego numer telefonu aby odpowiedział na jego wątpliwości odnośnie praktycznego użytkowania maszyny. We wszystkich albo prawie wszystkich przypadkach twój klient sprzeda sam tą maszynę twojemu potencjalnego klientowi, wspomni o wszystkich plusach, a raczej pominie minusy. Działa tu mechanizm psychologiczny, dzięki któremu twój obecny klient potrzebuje potwierdzenia, że podjął dobrą decyzję kupując twoją maszynę i potwierdzi to opowiadając o niej twojemu potencjalnemu klientowi. Zapewne każda z tych metod ma różne warianty i można je dowolnie modyfikować znajdując jeszcze więcej sposobów na wykorzystanie referencji.

Zapraszam do odwiedzenia moich stron:
www.sentio4biznes.pl
www.facebook.com/skuteczny.sprzedawca/

Dziękuje za uwagę i pozdrawiam
Adrian Polski

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Sruty tuty, majtki, druty

                 Takie słowa cisną mi się na język jak widzę reklamy kolejnych cudownych przepisów na sprzedaż. Do tego jeszcze oklepane frazesy typu "Tytan sprzedaży", "Młot na klientów", "Walec sprzedaży" itp.. Najgorsze jest jednak to, że autorzy tych szkoleń, książek, podcastów to często osoby, które w życiu nic nie sprzedały.           Prawda jest taka, że nie ma żadnej magicznej różdżki, dzięki której "sprzedasz wszystko każdemu". Wystarczy być systematycznym, uczciwym i analizowac swoje działania. Dzięki temu będziesz w stanie eliminować błędy w swoim postępowaniu i doskonalić najbardziej skuteczne działania. Sytuacja zmienia się tak szybko, że coś co działało rok temu teraz nie ma racji bytu.          Sprzedaż nie różni się pod tym względem od innych zawodów. Zarówno lekarz, elektryk, nauczyciel jak i sprzedawca powinni być na bieżąco z aktualną wiedzą oraz analizo...

Profil klienta czyli z kim chcesz handlować

Witaj Handlowcu !! Dzisiaj napiszę o pierwszym punkcie opisanego w poprzednim poście procesu sprzedaży czyli tworzeniu profilu twojego klienta, a jako że lubię wędkować posłużę się takim przykładem: "JEŚLI NIE WIESZ JAKĄ RYBĘ CHCESZ ZŁOWIĆ TO NIC NIE ZŁOWISZ" Jeśli nie wiesz jakich klientów szukasz to ich nie znajdziesz. Tak jak musisz wiedzieć jakie ryby będziesz łowił i do nich musisz dostosować wędkę, zanętę i przynętę tak też musisz dostosować proces sprzedaży do konkretnego profilu klienta. Jeśli sprzedajesz materiały budowlane to przecież nie będziesz odwiedzał fryzjerów ale nie we wszystkich przypadkach jest to takie oczywiste. Dla tego samego przykładu czyli sprzedaży materiałów budowlanych poświęcenie wielu dni na odwiedzanie dekarzy może okazać się czasem zmarnowanym, a przecież możesz wcześniej przewidzieć kto może zostać twoim klientem, a kto nie. Jeśli masz już jakiś staż pracy to pierwszym krokiem powinna być analiza struktury twoich dotychczasowych klient...

Czy urodziłeś się sprzedawcą ?

Witajcie Post ten będzie nawiązywał do książki Macolma Gladwella ponieważ to ona jest inspiracją dzisiejszej publikacji i pomoże odpowiedzieć na pytanie:  Jak zostać idealnym sprzedawcą ?     Zastanawialiście się pewnie czasem czy można się urodzić skutecznym sprzedawcą czy raczej trzeba na to ciężko pracować. Okazuje się otóż, że można być mistrzem w dowolnej dziedzinie poświęcając na trening 10 tyś godzin i sprzedaż nie jest tu wyjątkiem. Spytacie może jak można trenować sprzedaż ? Robicie to codziennie przez co najmniej 8 godzin, każda rozmowa w cztery oczy z klientem jest treningiem negocjacji, nawiązywania relacji, samodyscypliny itd. Każda rozmowa przez telefon uczy was odporności na odrzucenie  i pozwala wytworzyć odpowiednią reakcję na zastrzeżenia osoby po drugiej stronie. Oczywiście żeby być skutecznym sprzedawcą trzeba mieć wytrenowanych wiele zachować oraz mieć odpowiednie cechy charakteru. Trudno sobie wyobrazić, że sprzedawca, który potrafi bardzo dobr...